Känner du oro och har svårt att somna?

Då är du inte ensam. Idag lever många ett liv i högt tempo med stressig vardag, vilket kan leda till insomningsbesvär. Inte sällan beror det på att man har svårt att koppla av tankarna från arbetsdagen och andra bekymmer. Stress, oro och ångest är några av de vanligaste anledningarna till insomningsbesvär. Att hitta strategier – och ibland ta hjälp – för att komma till ro och koppla av är centralt för insomningen. Neurol™ kan vara till hjälp genom att bidra till att dämpa oron och motverka sömnrubbningar.

Varför har man svårt att somna?

Sömnproblem kan som sagt ha många orsaker och vissa är känsligare för störningar än andra. Inte sällan utlöses besvären av en kombination av psykologiska och kroppsliga faktorer. För många leder sömnbrist till en ond cirkel där man oroas över sömnproblemen, vilket gör det ännu svårare att koppla av och somna.

Symptom på sömnrubbningar:

  • svårigheter att somna
  • orolig sömn
  • koncentrationsproblem
  • dåligt humör
  • dåsighet
  • nedsatt reaktionsförmåga
  • mörka ringar under ögonen

 

Insomningsproblem är vanligt och drabbar de flesta av oss någon eller några gånger i livet. Det finns undersökningar som påvisar att upp till en av tre har svårt att somna minst en gång i veckan. Anledningarna skiftar från person till person men för många handlar det om att man ältar saker, eller är orolig över saker som rör familj, vänner eller yrkesliv.

Stress och oro
En av de absolut vanligaste orsakerna till insomningsproblematik är stress. Många anger att ”hjärnan går på högvarv” som orsak till att man inte kan koppla av och somna. Och det är inte så konstigt. Vid stress säger nervsystemet till kroppen att hålla sig vaken, vilket lätt får konsekvensen att man får svårt att varva ner och somna. Stress kan också göra att man sover ytligare vilket både innebär att man vaknar tidigt och att man har svårt att somna om.

 

Arbete och studier
Många upplever att det ställs ökade krav på tillgänglighet även efter kontorstid, vilket kan medföra att man har svårt att koppla ifrån arbetet när det är dags att gå och lägga sig. Inte sällan är man under tidspress och upplever högt ställda krav från arbetsgivaren. Många har också höga krav på sig själva.

 

Skärmanvändning (telefon, surfplatta och dator)
Alltmer forskning tyder på att vår sömn påverkas av det blåa ljuset från skärmar, såsom datorer, surfplattor och mobiltelefoner. Att vi använder sociala medier, SMS och strömningstjänster på mobilen när vi lagt oss till sängs gör också att vi fylls av intryck, känslor och tankar som kan vara svåra att släppa.

 

Störande ljud
Störande ljud i eller utanför bostaden såsom buller från trafiken, sorl från restauranger eller störande grannar är en vanlig orsak till sömnsvårigheter. Många störs också av en partner som snarkar högljutt.

 

Småbarn och sömn
Alla småbarnsföräldrar vet att det i perioder kan vara svårt att sova gott om natten när man har småbarn hemma. Barnen sover gärna i föräldrarnas säng och kan skrika på natten, vilket naturligtvis stör föräldrarnas sömn.

 

Alkohol
Även om alkohol har en lugnande, avslappnande effekt som gör att man somnar lättare medför den också att sömnen blir ytligare. Med alkohol i kroppen är det också vanligt att man vaknar tidigare eftersom alkoholen förkortar sömnen.

 

Nikotin och koffein

Även nikotin och koffein påverkar sömnen negativt. Rökare och snusare behöver till exempel längre tid på sig för att somna och de vaknar oftare under natten än andra. Vad gäller koffein så bör man ha koll på när under dygnet – och hur mycket – man får i sig under ett dygn. Olika människor är olika känsliga för koffeinets påverkan. Om du är känslig för koffein bör du undvika cola, energidrycker och kaffe upp till sex timmar innan du går och lägger dig för att kunna sova utan problem.

Hur kan Neurol™ hjälpa vid insomningsbesvär?

Neurol™ innehåller extrakt från vänderot (Valeriana officinalis) som innehåller aktiva ämnen med en milt rogivande effekt. Neurol™ kan därför dämpa lindrig oro och förbättra sömnen. Neurol™ är ett godkänt Växtbaserat läkemedel sedan 1935 och har lång tradition vad gäller att dämpa lindrig oro och förbättra sömnen.

Kort om sömn

Sömn är en slags medvetslöshet som hjälper kroppen att återhämta sig. I snitt sover vi en tredjedel av våra liv, även om behovet av sömn varierar genom livet. För att sömnen ska räknas bör du ha sovit djupt i minst tjugo minuter utan avbrott. Sömnen är, precis som mat och motion, en viktig del för att både kropp och sinne ska fungera väl och för att vi ska känna välbefinnande. Det finns också studier som har visat ett samband mellan sömnbrist och nedsatt minnesförmåga.

Källor:

1177.se

vardhandboken.se

Känner du oro och har svårt att somna?

Då är du inte ensam. Idag lever många ett liv i högt tempo med stressig vardag, vilket kan leda till insomningsbesvär. Inte sällan beror det på att man har svårt att koppla av tankarna från arbetsdagen och andra bekymmer. Stress, oro och ångest är några av de vanligaste anledningarna till insomningsbesvär. Att hitta strategier – och ibland ta hjälp – för att komma till ro och koppla av är centralt för insomningen. Neurol™ kan vara till hjälp genom att bidra till att dämpa oron och motverka sömnrubbningar.

Varför har man svårt att somna?

Sömnproblem kan som sagt ha många orsaker och vissa är känsligare för störningar än andra. Inte sällan utlöses besvären av en kombination av psykologiska och kroppsliga faktorer. För många leder sömnbrist till en ond cirkel där man oroas över sömnproblemen, vilket gör det ännu svårare att koppla av och somna.

Symptom på sömnrubbningar:

  • svårigheter att somna
  • orolig sömn
  • koncentrationsproblem
  • dåligt humör
  • dåsighet
  • nedsatt reaktionsförmåga
  • mörka ringar under ögonen

 

Insomningsproblem är vanligt och drabbar de flesta av oss någon eller några gånger i livet. Det finns undersökningar som påvisar att upp till en av tre har svårt att somna minst en gång i veckan. Anledningarna skiftar från person till person men för många handlar det om att man ältar saker, eller är orolig över saker som rör familj, vänner eller yrkesliv.

Stress och oro
En av de absolut vanligaste orsakerna till insomningsproblematik är stress. Många anger att ”hjärnan går på högvarv” som orsak till att man inte kan koppla av och somna. Och det är inte så konstigt. Vid stress säger nervsystemet till kroppen att hålla sig vaken, vilket lätt får konsekvensen att man får svårt att varva ner och somna. Stress kan också göra att man sover ytligare vilket både innebär att man vaknar tidigt och att man har svårt att somna om.

 

Arbete och studier
Många upplever att det ställs ökade krav på tillgänglighet även efter kontorstid, vilket kan medföra att man har svårt att koppla ifrån arbetet när det är dags att gå och lägga sig. Inte sällan är man under tidspress och upplever högt ställda krav från arbetsgivaren. Många har också höga krav på sig själva.

 

Skärmanvändning (telefon, surfplatta och dator)
Alltmer forskning tyder på att vår sömn påverkas av det blåa ljuset från skärmar, såsom datorer, surfplattor och mobiltelefoner. Att vi använder sociala medier, SMS och strömningstjänster på mobilen när vi lagt oss till sängs gör också att vi fylls av intryck, känslor och tankar som kan vara svåra att släppa.

 

Störande ljud
Störande ljud i eller utanför bostaden såsom buller från trafiken, sorl från restauranger eller störande grannar är en vanlig orsak till sömnsvårigheter. Många störs också av en partner som snarkar högljutt.

 

Småbarn och sömn
Alla småbarnsföräldrar vet att det i perioder kan vara svårt att sova gott om natten när man har småbarn hemma. Barnen sover gärna i föräldrarnas säng och kan skrika på natten, vilket naturligtvis stör föräldrarnas sömn.

 

Alkohol
Även om alkohol har en lugnande, avslappnande effekt som gör att man somnar lättare medför den också att sömnen blir ytligare. Med alkohol i kroppen är det också vanligt att man vaknar tidigare eftersom alkoholen förkortar sömnen.

 

Nikotin och koffein

Även nikotin och koffein påverkar sömnen negativt. Rökare och snusare behöver till exempel längre tid på sig för att somna och de vaknar oftare under natten än andra. Vad gäller koffein så bör man ha koll på när under dygnet – och hur mycket – man får i sig under ett dygn. Olika människor är olika känsliga för koffeinets påverkan. Om du är känslig för koffein bör du undvika cola, energidrycker och kaffe upp till sex timmar innan du går och lägger dig för att kunna sova utan problem.

Hur kan Neurol™ hjälpa vid insomningsbesvär?

Neurol™ innehåller extrakt från vänderot (Valeriana officinalis) som innehåller aktiva ämnen med en milt rogivande effekt. Neurol™ kan därför dämpa lindrig oro och förbättra sömnen. Neurol™ är ett godkänt Växtbaserat läkemedel sedan 1935 och har lång tradition vad gäller att dämpa lindrig oro och förbättra sömnen.

Kort om sömn

Sömn är en slags medvetslöshet som hjälper kroppen att återhämta sig. I snitt sover vi en tredjedel av våra liv, även om behovet av sömn varierar genom livet. För att sömnen ska räknas bör du ha sovit djupt i minst tjugo minuter utan avbrott. Sömnen är, precis som mat och motion, en viktig del för att både kropp och sinne ska fungera väl och för att vi ska känna välbefinnande. Det finns också studier som har visat ett samband mellan sömnbrist och nedsatt minnesförmåga.

Källor:

1177.se

vardhandboken.se