Sover du dåligt? Här är tio handfasta tips för bättre sömn!

Sömnstörningar och sömnsvårigheter är mycket vanligt förekommande. Det finns undersökningar där så många som en av tre anger att de har svårt att sova vid minst ett tillfälle i veckan. Särskilt vanligt är sömnproblem hos kvinnor, äldre och personer med nedsatt hälsa. Neurol™ kan vara till hjälp genom att bidra till att dämpa oron och motverka sömnrubbningar.

Vad är sömnbrist?

Sömnbrist är något som de allra flesta av oss upplever under livets gång. I de flesta fall ska man inte oroa sig över om man sover dåligt någon natt ibland. Oro är nämligen en del av problemet. Ju mer vi oroar oss för att sova dåligt och ju mer vi ältar det, desto svårare får vi att koppla av. Det är först när du upplever regelbundna problem (insomni) och fungerar sämre i vardagen som du bör försöka åtgärda det.

Långvariga sömnproblem kan leda till:

  • nedsatt immunförsvar
  • nedsatt tanke- och koncentrationsförmåga
  • ökad risk att drabbas av utmattning, depression och fetma

 

Hur vet jag om jag får tillräckligt med sömn?

Behovet av sömn varierar genom livet. När vi är i 20-årsåldern behöver vi till exempel 8,5 timmars sömn för att få tillräcklig återhämtning. I 50-årsåldern räcker det för de flesta med 6,5 timmar. Utöver det varierar sömnbehovet från individ till individ. Därför kan du inte enbart utifrån mängden sömn veta om du har sömnbrist.

 

Tecken på sömnbrist

Det normala är att vuxna sover mellan sex och nio timmar per natt, så om du sover mindre än det är sannolikheten stor att du behöver mer sömn. Oftast känner man själv om man har fått för lite sömn. Efter en natt av dålig sömn kan vi till exempel känna oss mindre kreativa och lite disträ. Känslorna kan lätt svalla över och det kan vara svårare att hantera vardagliga uppgifter. Sömnbrist påverkar även minnet och det är inte ovanligt att man somnar till i möten eller när man tittar på tv.

 

Vad händer om jag får för lite sömn?

Sömnsvårigheter är ett brett begrepp som innefattar både insomningsbesvär och att man vaknar ofta på natten eller tidigt på morgonen utan att kunna somna om. Om detta sker regelbundet brukar man prata om insomni, vilket kan medföra både fysiska och psykiska symtom. Man kan bli tung i huvudet, vara lättirriterad eller få koncentrationssvårigheter. Inte sällan känner man oro och ängslan vilket kan späda på problemet ytterligare. Men om det handlar om någon natt då och då med dålig eller orolig sömn behöver du inte oroa dig. Sömnen brukar återgå till det vanliga av sig själv.

 

Sov bättre med dessa 10 tips:

 

  1. Se till att det är svalt och skönt i sovrummet (cirka 14-18 grader).
  2. Skaffa rutiner inför sänggåendet och gå och lägg dig på fasta tider.
  3. Ha tid att varva ned innan du går och lägger dig. Påbörja inte nya aktiviteter innan du ska lägga dig. Skriv ner saker som du ska göra på en lapp, ta ett varmt bad och utför stillsamma aktiviteter. Gå inte till sängs om du inte är sömnig.
  4. Skaffa en skön och bekväm säng.
  5. Undvik kaffe, te, läsk och koffeinhaltiga drycker minst sex timmar före du går till sängs.
  6. Ät ordentligt på kvällen, men undvik stora måltider strax innan läggdags.
  7. Sov inte längre tid än cirka 20 minuter under dagtid.
  8. Träna och rör på dig regelbundet (30-60 minuters motion per dag) men träna inte för hårt under kvällstid.
  9. Gå upp om du ligger sömnlös längre än 30 minuter.
  10. Undvik ljus på kvällen (särskilt ”blått ljus” från dator, surfplatta och mobiltelefon).

 

Hur kan Neurol™ hjälpa om du sover dåligt?

Neurol™ innehåller extrakt från vänderot (Valeriana officinalis) som innehåller aktiva ämnen med en milt rogivande effekt. Neurol™ kan därför dämpa lindrig oro och förbättra sömnen. Neurol™ är ett godkänt Växtbaserat läkemedel sedan 1935 och har lång tradition vad gäller att dämpa lindrig oro och förbättra sömnen.

Sover du dåligt? Här är tio handfasta tips för bättre sömn!

Sömnstörningar och sömnsvårigheter är mycket vanligt förekommande. Det finns undersökningar där så många som en av tre anger att de har svårt att sova vid minst ett tillfälle i veckan. Särskilt vanligt är sömnproblem hos kvinnor, äldre och personer med nedsatt hälsa. Neurol™ kan vara till hjälp genom att bidra till att dämpa oron och motverka sömnrubbningar.

Vad är sömnbrist?

Sömnbrist är något som de allra flesta av oss upplever under livets gång. I de flesta fall ska man inte oroa sig över om man sover dåligt någon natt ibland. Oro är nämligen en del av problemet. Ju mer vi oroar oss för att sova dåligt och ju mer vi ältar det, desto svårare får vi att koppla av. Det är först när du upplever regelbundna problem (insomni) och fungerar sämre i vardagen som du bör försöka åtgärda det.

Långvariga sömnproblem kan leda till:

  • nedsatt immunförsvar
  • nedsatt tanke- och koncentrationsförmåga
  • ökad risk att drabbas av utmattning, depression och fetma

 

Hur vet jag om jag får tillräckligt med sömn?

Behovet av sömn varierar genom livet. När vi är i 20-årsåldern behöver vi till exempel 8,5 timmars sömn för att få tillräcklig återhämtning. I 50-årsåldern räcker det för de flesta med 6,5 timmar. Utöver det varierar sömnbehovet från individ till individ. Därför kan du inte enbart utifrån mängden sömn veta om du har sömnbrist.

 

Tecken på sömnbrist

Det normala är att vuxna sover mellan sex och nio timmar per natt, så om du sover mindre än det är sannolikheten stor att du behöver mer sömn. Oftast känner man själv om man har fått för lite sömn. Efter en natt av dålig sömn kan vi till exempel känna oss mindre kreativa och lite disträ. Känslorna kan lätt svalla över och det kan vara svårare att hantera vardagliga uppgifter. Sömnbrist påverkar även minnet och det är inte ovanligt att man somnar till i möten eller när man tittar på tv.

 

Vad händer om jag får för lite sömn?

Sömnsvårigheter är ett brett begrepp som innefattar både insomningsbesvär och att man vaknar ofta på natten eller tidigt på morgonen utan att kunna somna om. Om detta sker regelbundet brukar man prata om insomni, vilket kan medföra både fysiska och psykiska symtom. Man kan bli tung i huvudet, vara lättirriterad eller få koncentrationssvårigheter. Inte sällan känner man oro och ängslan vilket kan späda på problemet ytterligare. Men om det handlar om någon natt då och då med dålig eller orolig sömn behöver du inte oroa dig. Sömnen brukar återgå till det vanliga av sig själv.

 

Sov bättre med dessa 10 tips:

 

  1. Se till att det är svalt och skönt i sovrummet (cirka 14-18 grader).
  2. Skaffa rutiner inför sänggåendet och gå och lägg dig på fasta tider.
  3. Ha tid att varva ned innan du går och lägger dig. Påbörja inte nya aktiviteter innan du ska lägga dig. Skriv ner saker som du ska göra på en lapp, ta ett varmt bad och utför stillsamma aktiviteter. Gå inte till sängs om du inte är sömnig.
  4. Skaffa en skön och bekväm säng.
  5. Undvik kaffe, te, läsk och koffeinhaltiga drycker minst sex timmar före du går till sängs.
  6. Ät ordentligt på kvällen, men undvik stora måltider strax innan läggdags.
  7. Sov inte längre tid än cirka 20 minuter under dagtid.
  8. Träna och rör på dig regelbundet (30-60 minuters motion per dag) men träna inte för hårt under kvällstid.
  9. Gå upp om du ligger sömnlös längre än 30 minuter.
  10. Undvik ljus på kvällen (särskilt ”blått ljus” från dator, surfplatta och mobiltelefon).

 

Hur kan Neurol™ hjälpa om du sover dåligt?

Neurol™ innehåller extrakt från vänderot (Valeriana officinalis) som innehåller aktiva ämnen med en milt rogivande effekt. Neurol™ kan därför dämpa lindrig oro och förbättra sömnen. Neurol™ är ett godkänt Växtbaserat läkemedel sedan 1935 och har lång tradition vad gäller att dämpa lindrig oro och förbättra sömnen.